Idag påbörjade vi arbetet med att skriva instruktioner. I tummen upp finns det flera roliga övningar där man ska lära sig att instruera.
- Vi ritade ett rum. Därefter instruerade vi vår bänkkamrat så hen skulle rita samma rum bara utgående från muntliga instruktioner.
- En annan övning var att följa en vägbeskrivning för att därefter göra en egen vägbeskrivning till kompisen.
- Vi läste våra lekinstruktioner som vi skrev i åk 5, där vi berättade om en gammal lek.
- Vi fick se ett instruktionsklipp på hur vi ska göra våra julkort i morgon. När vi gör kortet ska vi skriva en instruktion över förloppet som åk 4 ska följa på måndag. Ett par av oss ska vara med som hjälplärare när de julpysslar.
/6b
Detta att sprida uppgifter till andra mottagare, i detta fall åk 4, är något vi ser som en viktig del i arbetet. Grisen skall ha en knorr som en föreläsare sade en gång och menade då att syftet med det man gör bör vara i fokus. Man ska alltså inte bara ha fokus på det man gör, processen.
Mia