Ja, just nu läser vi och skriver fabler. Vi ställer oss frågor som: Vad är en fabel? Vilka budskap har fablerna vi läser? Vilken struktur har en fabel? Svaren på frågorna använder vi sedan när vi planerar vår egen berättelse. Denna vecka har vi planerat och påbörjat texterna enligt denna modell:
Denna mall använde vi också när vi läste H.C. Andersén – sagor innan påsklovet. Vi läste då de traditionella sagorna parvis och hittade författarens struktur i berättelsen. Vi redovisade resultatet för våra klasskamrater.
I matematik går vi in i kapitlet bråk, samtidigt som vi avslutar speglingsuppgiften som vi började med innan lovet. Här ser ni några som är klara:
Drama är viktigt och roligt. Vi tränar flitigt på det medeltida dramat vi skall visa upp den 19.4. Vi dramatiserar också i engelska som vi redan berättat, draman om skobutik, klädbutik samt restaurangbesök. Alla tre är repetition från tidigare. I engelska jobbar vi också med stycke 14 och 16 i boken. Denna vecka har vi också hunnit med läs- och hörförståelse samt limmat in våra rättade verser om veckodagarna, som vi skrev i one-note innan lovet.
Historien är ruskig just nu: Svält, sjukdom, halshuggning och skampålar. Tur att det varvas med medeltida musik och fest.
20.4 besöker en amerikansk folkmusikgrupp Klöxhultsskolan. De har en konsert för oss samt en dansworkshop. Så kul!
Musik-Mickes läxa:
Till nästa musiklektion vill jag att du övar på följande så att du känner dig säker på det.
https://wordwall.net/resource/186337/music/trumsetets-delar-ver-1
https://musikrumrickard.blogspot.se/2017/11/trumsetets-delar.html
http://musikrumrickard.blogspot.se/2017/11/digitalt-trumset-delar-1.html
Vänliga hälsningar
Michael Andersson, musiklärare
Klöxhultsskolan
Nästa vecka får ni ett schema över de sista åtta veckornas program för detta läsår. Ha en trevlig helg!
/4b